Daag echt élke leerling uit
met Mens en samenleving

Gevarieerde werkvormen en materiaal

Je kan niet alle leerlingen op dezelfde manier uitdagen en boeien. Mens en samenleving schenkt bijzondere aandacht aan gevarieerde werkvormen. In het leerwerkboek is er variatie in moeilijkheidsgraad en abstractiegraad van de documenten in de rubriek Aan de slag. Leerlingen kunnen vaak hetzelfde bereiken door te werken met een filmpje, een tekstdocument of een tekening. De keuze is aan hen. Ook in de rubriek Actie kan er gevarieerd worden. Leerlingen kunnen de actie gedeeltelijk of volledig uitvoeren of de verschillende acties kunnen verdeeld worden binnen de klasgroep (zodat elk groepje een of twee acties uitvoert).

Plusopdrachten

Leerlingen die minder tijd nodig hebben om de leerstof te verwerken en beheersen, kunnen aan de slag met de plusopdrachten. Het zijn opdrachten die niet noodzakelijk zijn om de leerplandoelen te bereiken, maar die de kans bieden om gedifferentieerd te werken in de klas.

Differentiatie in het leerwerkboek

Verdiepingsopdrachten

De verdiepingsopdrachten zijn gekoppeld aan de verdiepingsdoelen uit het leerplan. Deze verdieping kan ingezet worden in (delen van) klasgroepen die de uitdaging van een uitbreiding van de basisdoelen aankunnen.

Differentiatie in de handleiding

In de handleiding verwijzen we naar de leerplandoelen waarbij we een duidelijk onderscheid maken tussen de basisdoelen en verdiepingsdoelen. Bij alle info’s met bijbehorende doelen vertaald naar de leerlingen zijn mogelijke werkwijzen opgenomen. Het laat toe om de best passende aanpak te kiezen voor de leerlingen.