De structuur van
Mens en samenleving

Met een filmpje, test, tekening … maken we de leerlingen warm voor de thematiek. In een mum van tijd en op een creatieve manier wordt hun voorkennis geactiveerd.

Van start

Het leerwerkboek telt twaalf thema’s en vier projecten.
Elk thema heeft dezelfde strakke indeling: Van start, Info, Aan de slag, Actie. De rubrieken hebben een specifieke eigenheid en zorgen ervoor dat je op verschillende manieren met een thema kan werken.

Alle informatie die nodig is om je te verdiepen in de thematiek, staat verzameld op een dubbele pagina. Deze is helder en to the point. Als leerkracht heb je de keuze: de leerlingen de info zelfstandig laten ver­werken, de info klassikaal bespreken of meteen naar de rubriek Aan de slag gaan en de opdrachten uitvoeren aan de hand van de info. Uiteraard kan je ook binnen de klas differentiëren. 

Bij elke infopagina staat een verwijzing naar de bijbehorende opdrachten. In de doelen staat helder verwoord wat van de leerlingen verwacht wordt. Zo hebben ze alles in één duidelijk overzicht: info, opdrachten en doelen. 

Info

Met materiaal en voorbeelden uit het leven gegrepen, verwerken we inhouden en versterken we sociale vaardigheden. Er is veel variatie in materiaal en in aanpak. Werken met filmpjes, tekeningen, infographics, teksten of foto’s kan zowel zelfstandig als in groep. Er zijn creatieve en activerende werkvormen zoals een dominospel, een inleefoefening … En het mag ook wel eens heel bijzonder zijn: welke groep slaagt erin om de code te kraken in Escape the classroom

Aan de slag

Elk thema eindigt met een creatieve verwerking, die in zijn geheel of gedeeltelijk kan uitgevoerd worden. Soms zijn het voorstellen die in bestaande projecten op school kunnen geïntegreerd worden, soms dagen ze leerlingen individueel uit om te laten zien dat ze vorderingen maken in wat ze weten en kunnen, soms is het een groepswerk (dat in de klas kan uitgevoerd worden). Als leraar beslis je zelf wat voor jouw doelgroep het meest geschikt is. 

Actie